Kontroll av røykvarslere og brannslanger

Styret vil i løpet av 2021 gjennomføre en kontroll av røykvarslere og brannslanger. Alle røykvarslere vil byttes ut med nye. Så snart vi har fått et tidsrom for utskiftingen vil alle beboere bli orientert og få et tidspunkt for gjennomføringen. Visste du at du i vårt Dokumentarkiv kan finne informasjon om bl.a. din nåværende røykvarsler og porttelefon?

Årsmøte 2021

Det er nå snart tid for årets generalforsamling 2021. Grunnet tiltakene i forbindelse med Covid-19 pandemien ser styret seg nødt til å avholde et digitalt årsmøte. Møtet vil bli gjennomført tilsvarende årsmøtet i 2020. Informasjon om fjoråret kan dere finne her: Generalforsamling 2020.

Generalforsamlingen vil avholdes digitalt ved at andelseierne kan logge inn på “Min Side” på usbl.no og stemme. Tidspunkt og tider vil komme senere. Om kort tid vil dere få mer informasjon tilsendt. Grunnet begrensninger ved den digitale løsningen anbefaler styret at beboere kun melder inn saker som det er svært viktig at får en hurtig behandling. Dersom saken du/dere ønsker å fremme kan vente noen måneder har styret planer om å gjennomføre et fysisk møte høsten 2021. Gitt tilbakemeldingene om vaksinering og planer for gjennomåpning fra myndighetene ser styret det som meget sannsynlig at det vil bli mulig å gjennomføre et slikt fysisk møte i 2021.

Dersom du har spørsmål til årsmøtet eller er usikker på om din sak kan vente noen måneder må du bare ta kontakt med styret for å få råd og hjelp.

Graving ved M234

Dnamo-bygget som oppføres sør for vår tomt har behov for å få koblet seg til overvannskummen på vår tomt litt sør for Maridalsveien 234. Det vil derfor fra 1. mars være noe gravearbeider knyttet til dette. Arealene som gress og busker vil bli tilbakesatt slik det var før arbeidene startet. Arbeidene har estimert varighet i ca. en uke. Området vil bli sikret og stengt for ferdsel så lenge arbeidene pågår.

Utskifting av varmtvannsberedere

OBOS prosjekt anbefalte styret, i forbindelse med stigerørsprosjektet, at varmtvannsberedere bør vurderes erstattet med nye. Det er varierende alder og type på de berederne som står der i dag. En ny bereder har blitt byttet i M234 underveis i stigerørsprosjektet som erstatning for defekt bereder.

les mer…

Ny TV-leverandør i 2021

Styret mener at det er viktig å etablere og vedlikeholde god infrastruktur for beboerne. Sett i lys av Covid 19- pandemien, som har medført at mange må arbeide elektronisk hjemmefra, ser styret at vi ikke har adekvat infrastruktur for borettslaget for å sikre moderne IKT- kommunikasjon. Styret har også gått ut med anbud på TV-tilbud.

les mer…

Utskifting av takvinduer

Styret jobber med å få kartlagt tilstand til alle takvinduer i borettslaget med en plan om utskifting. Foreløpig har borettslaget inngått en avtale  med OBOS Prosjekt om prosjektledelse. Styret vil orientere alle beboere så snart vi har mer informasjon tilgjengelig.

Vedlikehold av vinterhagetak

Styret har besluttet, etter noen vannproblemer i enkelte vinterhager, å utføre en visuel utvendig inspeksjon av alle vinterhagetak samt etablere tiltak for å lede vann bort fra vinterhagefasadene. Arbeidet er beregnet med oppstart uke 3. Alt arbeid vil bli utført utvendig ved bruk av lift.

Høstrydding og containere

Høstrydding og containere

På grunn av situasjonen vi er i blir det ikke felles dugnad i høst heller. Vaktmester Andersen er leid inn til å holde uteområdene i orden.

Mandag 5. oktober vil det i den anledning bli satt ut en hageavfallscontainer utenfor M238, den er kun ment for vaktmester, ikke for beboere.

Beboere får sjansen til å bli kvitt sitt rusk og rask også. Tirsdag 6. oktober vil hageavfallscontaineren hentes av Ragn-Sells, og det vil bli satt ut en container for blandet avfall. Denne tømmes, og ny settes ut onsdag og den hentes fredag. Det vil også settes ut en EE-container for elektronisk og elektrisk avfall. Containerne skal ikke fylles over kanten.

Vi ber om at hver blokk rydder på sitt eget fellesområde, både inne og ute.

ikke i container ragn sells

NB! Dere må ikke kaste spesialavfall i container for blandet avfall. Eksempel på dette er bildekk og malingrester. Det medfører betydelige bøter. Slikt leveres til miljøstasjonen oppe på Shell eller kjøres til gjenbruksstasjon.

Vi anbefaler at beboerne i størst mulig grad bruker finn.no eller lignende og selger eller gir bort gjenstander som ikke er ødelagt. Man kan også gi bort ting på borettslagets facebookgruppe.

USBL-nøkkelen

Nå kommer digitale nøkler!
Vi har nå fått etablert Usbl Nøkkelen (en infrastruktur for digitale nøkler) på alle de 6 fellesdører i bygget, inkludert garasjeporten.
Det betyr at de som selv ønsker kan bruke mobilen som nøkkel og dele trygge digitale nøkler til familie, venner og servicearbeidere som kommer på besøk – uten selv å være hjemme! De digitale nøklene fungerer som et supplement til vår eksisterende fysiske adgangsløsning – og er på ingen måte noen konkret erstatning.
Usbl Nøkkelen er helt valgfritt å bruke og vi anbefaler på generelt grunnlag å alltid ha en fysisk reservenøkkel tilgjengelig.

Så, hvordan fungerer tilgangen til byggene? les mer…

Utleie av fellesrommet utsettes inntil videre

Styret har besluttet å utsette muligheten for utleie av fellesrommet inntil videre, og begrunner dette med Covid-19 situasjonen og utfordringer med å finne sikre og gode rutiner som vil ivareta både de om leier lokalet og beboere i borettslaget. Styret vil vurdere situasjonen nøye fremover og vurdere å åpne opp for utleie igjen dersom forholdene tilsier dette.

Protokoll fra generalforsamling 2020

Protokoll fra årets generalforsamling er nå tilgjengelig (klikk her). Tidligere års protokoller og innkallinger ligger i et eget arkiv.

Vi er glad for at det deltok hele 45 stykker på generalforsamlingen, det var spenning knyttet til oppmøtet siden dette var første digitale årsmøte. Vi endte altså opp med en pen oppgang fra i fjor.

Hver eneste andelseier bør huske på at de eier ca. 1% av dette boligselskapet, og det er viktig å være med og bestemme. Vi har laget en egen artikkel med litt mer informasjon om generalforsamlinger.

Generalforsamling 2020

Generalforsamling 2020

Årets generalforsamling blir historisk på grunn av situasjonen med covid-19. Den vil avholdes digitalt ved at andelseierne kan logge inn på “Min Side” på usbl.no og stemme i perioden mandag 8. juni kl 18 til søndag 14. juni. kl 18

[OPPDATERING: Generalforsamlingen er nå stengt.]

Vi anbefaler sterkt alle andelseiere å lese gjennom innkallingen. Er det noe du lurer eller reagerer på så kontakt med styret på styret@badebakken.no i god tid før det åpnes for avstemming. Styret kan så legge ut ytterligere informasjon om det er noe som er uklart før avstemmingen starter.

USBL har utarbeidet en brukerveiledning som forklarer hvordan du går frem for å få tilgang til å stemme.

Fristen for innmelding av saker til generalforsamling var ute før innkallingen gikk i trykken. Dersom man har en sak som må legges frem for borettslagets generalforsamling,  må man enten vente til våren 2021 eller det må avholdes ekstraordinær generalforsamling, noe som krever at enten styret kaller inn eller at man samler inn nok underskrifter. Vi har forøvrig laget en egen artikkel om generalforsamlinger.

Årets innkalling som pdf-fil

Lenke til USBL.no

Årets forsidebilde illustrerer at M242 har fått nye balkonger og at Trygg VVS jobber med renovasjon av tappevannsrør. Årets baksidebilde (under) viser hva som skjer sør for oss, og denne utsikten vil være unik for deler av 2020, snart kommer det opp en 6 etasjer høy blokk her.

Nyheter fra styret 29. mai

Trygg VVS melder at det vil være noe flisearbeide som utføres pinseaften (lørdag) før klokken 16. Det skal bli minimalt med støy.

Alle skal ha fått innkalling til generalforsamling i postkassen eller på epost (om man ikke bor i borettslaget). Vi ber alle om å sette seg godt inn i hva digital generalforsamling innebærer. Det kommer en litt større artikkel her om dette om noen dager.

Det er blitt montert sikkerhetsgjerde rundt garasjenedkjøringen for å hindre fall.

En del av de som har meldt inn problemer med vanninntrenging i vinterhager og fra takvinduer har hatt eller får besøk av firma som skal utbedre dette i disse dager. Dette arbeidet vil fortsette fremover.

Styret har nå satt i gang førprosjekt på utbedring av dører i borettslaget og det har vært en første befaring.

17. Mai 2020

17. mai vil borettslaget få besøk av Bjølsen skoles musikkorps! De stiller med både hovedkorps, juniorkorps og aspiranter, og gleder seg til å komme på besøk!

De skal spille i bakgården ca. klokka 9:50. Vi håper alle beboere som er hjemme kommer og tar godt i mot dem, men husk å koronareglene. De som har balkong mot bakgården bør altså stå der. Pass på å holde avstand og gjør plass til korpset når de marsjerer inn og ut.

Det kan bli forsinkelser siden de skal gå fra bygård til bygård. De vil avslutte ved Sagene kirke klokka 13.

Borettslaget har leid inn korpset etter takst fastsatt av Bydel Sagene, men om beboerne har lyst å bidra ekstra for at korpset skal gå rundt økonomisk, så kan man bidra på spleis.no/bjølsen eller vippse til 29241. Inntekter fra loppemarkeder o.l. er jo tørket inn i år.

Vi minner også om beboerinitiativet med 17. mai-aktiviteter (der man tar hensyn til situasjonen) som er på oppslagstavlene i oppgangene, husk å meld dere på dere som skal.

Styret ønsker alle beboerne en god 17. mai utenom det vanlige!

Melding fra rørprosjekt og Vårrydding

Varsel fra Trygg om arbeider utover normal arbeidstid

På grunn av arbeidsmengde og kort arbeidsuke, vil det jobbes utover normal arbeidstid mandag til onsdag neste uke (27-29. mai). Mandag og tirsdag vil det også være støyende arbeider. Dette vil høres mest av de som bor i M236, men sikkert også for de som har vindu mot bakgården.

Vårrydding – Container kommer!

0000259 container-10m3 280
På grunn av situasjonen vi er i blir det ikke felles dugnad. Vi ber om at hver blokk rydder på sitt eget fellesområde, både inne og ute. Vi skal kjøpe inn planter og sørge for beplanting.

Styret har bestilt container fra Ragn-Sells i forbindelse ryddingen. Container og EE-bur settes ut onsdag 29. april. Containeren byttes torsdag 30. og så fjernes den mandag 4. april.

Containeren er til privat rask og dugnadsrusk. EE-bur: Kun til elektrisk og elektronisk avfall. Lyspærer og lysstoffrør skal ikke i EE-bur, disse kan leveres på Meny, så slipper vi glassbrot på fellesarealet.

NB! Dere må ikke kaste spesialavfall i container, som f.eks. bildekk og malingrester. Det medfører betydelige bøter. Slikt leveres til miljøstasjonen oppe på Shell eller kjøres til gjenbruksstasjon. 

LYKKE TIL!
ikke i container ragn sells

Rot i inngangspartier

I disse tider med rørprosjekt og koronasmitte er det spesielt viktig at det er ryddig i fellesarealene, og særlig i gangpartiene. I flere blokker er det mye rot. Borettslaget vil få fjernet alt som ikke er i henhold til reglene, alt må være fjernet innen onsdag. Borettslaget gir ikke erstatning for tapte gjenstander.

Her er et utdrag av det som står permanent på oppslaget på tavlen i gangen, så det skal være kjent for alle:

  • I inngangspartiet er det kun tillatt med en barnevogn per familie
  • Leker, sykler og lignende skal ikke plasseres i gangen.
  • Sykkelbod skal være ryddig så sykler kan tas ut og inn. Ting som akebrett, ball og leker skal ikke oppbevares der. Sparkesykler er OK.
  • Alle gjenstander i alle fellesareal som ikke er merket med navn og/eller leilighetsnummer kan fjernes når som helst, også i sykler i sykkelboder.
  • Reklame skal ikke ligge i gangen.

Se også husordensreglene § 2.

Oppdatering på koronavirus-situasjonen 18. mars

Styret har mottatt en lang liste med tiltak som Trygg VVS har iverksatt i alle ledd for å sikre seg mot spredning av koronavirus.Prosjektet vil gå frem som planlagt i henhold til kontrakt inntil det eventuelt kommer offisielle pålegg eller det blir leveranseproblemer. Se siden for rørprosjektet for hvem man skal kontakte om man har spørsmål eller skal informere om noe. Det er viktig å varsle umiddelbart ved smitte eller karantenesituasjoner. Alle som har fått skriv fra Trygg VVS bes om å lese dette nøye.

Vi er også i den uheldige situasjonen at borettslaget er nabo med et byggeprosjekt, og når alle er hjemme på hverdagene blir det ekstra merkbart. Styret sendte en forespørsel til entreprenøren om å begrense støyen og fikk følgende svar: “Vi ser at enkelte av beboerne i Badebakken blir berørt av våre arbeider. Vi forholder oss til Forskrift om begrensning av støy i Oslo kommune. Vår arbeidstid er fra kl. 0700-1900 alle hverdager. Vi skal forsøke å begrense de støyende arbeidene i størst mulig grad og vil tilstrebe å ikke utføre dette etter kl. 1700. På dagtid vil det forekomme støyende arbeider i forbindelse med opplasting av lastebiler med steinmasser og pigging av større steinblokker.”

Føler du behov for å prate med naboene i disse tider? Beboere i Badebakken borettslag har sin egen facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/2329284490/

Oppdatering på koronavirus-situasjonen 14. mars

Styret ønsker å formidle følgende, relatert til situasjonen rundt det nye koronaviruset:

  • Borettslagets styre vedtok fredag å slutte med utlån av fellesrommet inntil nye signaler kommer fra myndighetene.
  • Det er kommet varsel fra entreprenør om at rørutskiftingsprosjektet etterhvert kan bli påvirket av situasjonen vi har i Norge og ellers i verden. Det vil fortsette inntil vi blir informert om noe annet.
  • Siden mange er hjemme på dagtid: Vi vet ikke helt når sprengningsarbeidene på nabotomta bli avsluttet, så husk at voksne og barn må holde seg godt unna når alarmen lyder.
  • Vi oppfordrer beboerne å følge med på https://helsenorge.no/koronavirus og forholde seg til informasjonen som står der. Ta godt vare på de som er i utsatte grupper ved å begrense spredningen. Vask hendene. Hold avstand. Behold roen. Ta en grundig håndvask med en gang man kommer inn i leiligheten.
  • Styret vil følge med og iverksette tiltak om dette pålegges boligselskapet av myndighetene.

 

Varsel om sprengningsarbeider

Borettslaget har mottatt et skriv fra hovedentreprenøren på byggeprosjektet i Bergensgata 41-43.

Styret ber beboere å være ekstra påpasselig med å holde seg og barna sine unna når det varsles sprengninger. Selv om det primært vil skje i skoletid er det jo enkelte som har korte dager.

Sprengningsarbeidene kan starte opp allerede onsdag 4. mars, denne uken, i følge entreprenøren.

 

INFORMASJON OM SPRENGNINGSARBEIDER DET VIL FOREGÅ SPRENINGSARBEIDER I NABOLAGET VIBRASJONER ” – HELE HUSET RISTER!” Dette vil være en normal oppfatning av hvordan de fleste opplever en sprengning i nærområdet. En kan lett føle at det er dramatisk, - men faren for at det skal oppstå skader eller farlige situasjoner er minimale. Når det sprenges i fjell, vil mesteparten av sprengstoffets energi gå med til å knuse og bryte løs fjellet. Den resterende energien vil dels forårsake luftstøt, og dels medgå til å sette det omkringliggende fjellet i forbigående svingninger (vibrasjoner). Disse svingningene kan i noen grad sammenlignes med bølger i vann. Mennesker og dyr er svært følsomme overfor vibrasjoner, og en kan ofte merke vibrasjoner fra sprengning på lange avstander. Skader på bygninger vil normalt ikke oppstå før vibrasjonene kommer opp i nivåer som er flere ganger det vi mennesker føler som ubehagelig. For å hindre skader på grunn av vibrasjoner, har vi grenseverdier for hvor store de kan tillates på den enkelte arbeidsstedet, blir det brukt vibrasjonsmålere. HVA BØR DU PASSE PÅ Når det pågår sprengningsarbeidet i ditt nærområde, bør du påse at løse gjenstander ikke står ”på vippen” – i skap eller på hyller. Selv små vibrasjoner kan flytte det lille som skal til for at ting faller ned. Har du hund, bør du være oppmerksom på at enkelte hunder kan reagere på vibrasjoner. Små barn kan også i enkelte tilfeller bli litt skremt dersom de våkner av det samme. VARSLING VED SPRENGING Sprenging varsles med sirene (korte støt før salven og ett langt støt etterpå). Nærmeste naboer varsles i forkant om tidspunkt for avfyringen, hvis dette anses som nødvendig. Når det varsles om sprengning: gå vekk fra vinduer, altaner, verandaer, uteområder og lignende som vender ut mot arbeidsstedet. Dette på grunn av faren for sprut ved uhell. Vis denne informasjonen til andre som bor eller arbeider (har tilhold) i huset. Anleggsarbeidet i ditt nærområde kan medføre noe usikkerhet hos beboere omkring. Vi håper denne informasjonen er til nytte!

In English: There will be blasting of rock in connection with construction work in Bergensgata 41-43 from Wednesday, earliest. There will be signaling before blasting. Keep you and your children safe by staying away from windows if you live close by, and do not stay outside near the border. There will be tremors, so keep objects away from edges.

Saker til årsmøte 2020

I henhold til borettslagsloven § 7-4 varsles det herved om at årsmøte og ordinær generalforsamling i borettslaget vil bli avholdt mandag 8. juni 2020.
tegning av skrivende person

Frist for innmelding av saker til behandling på generalforsamlingen er søndag 15. mars 2020

Vi gjør oppmerksom på at det bare er saker som er nevnt i innkallingen som kan behandles på årsmøtet.

For å sikre effektiv og god behandling av slike saker, ber styret om følgende:

  • Det bør gå klart frem at saken ønskes behandlet på årsmøtet.
  • Forslagsstilleren bør formulere et konkret forslag til vedtak. Dette vil hjelpe årsmøtet med å behandle og ta stilling til saken.
  • Dersom forslaget dreier seg om noe som ikke kan anses som allmennkunnskap, bør det være godt grunnlagsmateriale slik at andelseierne kan fatte et vedtak basert på kunnskap. Det er forskjell dette behovet f.eks. ved forslag til endring av tekst i en ordensregel sammenlignet med forslag til f.eks. en større investering, eller omdisponering av fellesareal.
  • Hvis en sak anses lite egnet for årsmøtet, vil styret drøfte med deg om saken heller bør behandles på et styremøte eller beboermøte etter årsmøtet.

Styret kan i enkelte tilfeller ta kontakt med forslagsstiller for ytterligere bearbeidelse før innkalling sendes ut.

Alle innmeldte saker må leveres skriftlig til styret innen fristen.  Alle saker vil bli sendt trykkeriet i et elektronisk format. Vi ser det derfor som ønskelig å få forslag tilsendt på epost til styret@badebakken.no. Saker på papir må enten sendes med brevpost til styrets leder eller leveres personlig til en av styremedlemmene.

Egen innkalling til årsmøtet, med vedlegg, vil sendes ut mellom 8 og 20 dager før møtet. Vi har en egen side med mer informasjon om generalforsamlinger.

Short summary in English: Badebakken housing co-op will arrange its annual general meeting for part holders on Monday June 8th. If you want a proposal to be voted for in the meeting, you have to submit it in writing to styret@badebakken.no before Sunday March 15th. The notice for the meeting will be sent out between 20 and 8 days before the meeting. The annual general meeting cannot vote on cases that are not included in the notice.

For styret