Melding fra rørprosjekt og Vårrydding

Varsel fra Trygg om arbeider utover normal arbeidstid

På grunn av arbeidsmengde og kort arbeidsuke, vil det jobbes utover normal arbeidstid mandag til onsdag neste uke (27-29. mai). Mandag og tirsdag vil det også være støyende arbeider. Dette vil høres mest av de som bor i M236, men sikkert også for de som har vindu mot bakgården.

Vårrydding – Container kommer!

0000259 container-10m3 280
På grunn av situasjonen vi er i blir det ikke felles dugnad. Vi ber om at hver blokk rydder på sitt eget fellesområde, både inne og ute. Vi skal kjøpe inn planter og sørge for beplanting.

Styret har bestilt container fra Ragn-Sells i forbindelse ryddingen. Container og EE-bur settes ut onsdag 29. april. Containeren byttes torsdag 30. og så fjernes den mandag 4. april.

Containeren er til privat rask og dugnadsrusk. EE-bur: Kun til elektrisk og elektronisk avfall. Lyspærer og lysstoffrør skal ikke i EE-bur, disse kan leveres på Meny, så slipper vi glassbrot på fellesarealet.

NB! Dere må ikke kaste spesialavfall i container, som f.eks. bildekk og malingrester. Det medfører betydelige bøter. Slikt leveres til miljøstasjonen oppe på Shell eller kjøres til gjenbruksstasjon. 

LYKKE TIL!
ikke i container ragn sells

Rot i inngangspartier

I disse tider med rørprosjekt og koronasmitte er det spesielt viktig at det er ryddig i fellesarealene, og særlig i gangpartiene. I flere blokker er det mye rot. Borettslaget vil få fjernet alt som ikke er i henhold til reglene, alt må være fjernet innen onsdag. Borettslaget gir ikke erstatning for tapte gjenstander.

Her er et utdrag av det som står permanent på oppslaget på tavlen i gangen, så det skal være kjent for alle:

  • I inngangspartiet er det kun tillatt med en barnevogn per familie
  • Leker, sykler og lignende skal ikke plasseres i gangen.
  • Sykkelbod skal være ryddig så sykler kan tas ut og inn. Ting som akebrett, ball og leker skal ikke oppbevares der. Sparkesykler er OK.
  • Alle gjenstander i alle fellesareal som ikke er merket med navn og/eller leilighetsnummer kan fjernes når som helst, også i sykler i sykkelboder.
  • Reklame skal ikke ligge i gangen.

Se også husordensreglene § 2.

Oppdatering på koronavirus-situasjonen 18. mars

Styret har mottatt en lang liste med tiltak som Trygg VVS har iverksatt i alle ledd for å sikre seg mot spredning av koronavirus.Prosjektet vil gå frem som planlagt i henhold til kontrakt inntil det eventuelt kommer offisielle pålegg eller det blir leveranseproblemer. Se siden for rørprosjektet for hvem man skal kontakte om man har spørsmål eller skal informere om noe. Det er viktig å varsle umiddelbart ved smitte eller karantenesituasjoner. Alle som har fått skriv fra Trygg VVS bes om å lese dette nøye.

Vi er også i den uheldige situasjonen at borettslaget er nabo med et byggeprosjekt, og når alle er hjemme på hverdagene blir det ekstra merkbart. Styret sendte en forespørsel til entreprenøren om å begrense støyen og fikk følgende svar: «Vi ser at enkelte av beboerne i Badebakken blir berørt av våre arbeider. Vi forholder oss til Forskrift om begrensning av støy i Oslo kommune. Vår arbeidstid er fra kl. 0700-1900 alle hverdager. Vi skal forsøke å begrense de støyende arbeidene i størst mulig grad og vil tilstrebe å ikke utføre dette etter kl. 1700. På dagtid vil det forekomme støyende arbeider i forbindelse med opplasting av lastebiler med steinmasser og pigging av større steinblokker.»

Føler du behov for å prate med naboene i disse tider? Beboere i Badebakken borettslag har sin egen facebookgruppe: https://www.facebook.com/groups/2329284490/

Oppdatering på koronavirus-situasjonen 14. mars

Styret ønsker å formidle følgende, relatert til situasjonen rundt det nye koronaviruset:

  • Borettslagets styre vedtok fredag å slutte med utlån av fellesrommet inntil nye signaler kommer fra myndighetene.
  • Det er kommet varsel fra entreprenør om at rørutskiftingsprosjektet etterhvert kan bli påvirket av situasjonen vi har i Norge og ellers i verden. Det vil fortsette inntil vi blir informert om noe annet.
  • Siden mange er hjemme på dagtid: Vi vet ikke helt når sprengningsarbeidene på nabotomta bli avsluttet, så husk at voksne og barn må holde seg godt unna når alarmen lyder.
  • Vi oppfordrer beboerne å følge med på https://helsenorge.no/koronavirus og forholde seg til informasjonen som står der. Ta godt vare på de som er i utsatte grupper ved å begrense spredningen. Vask hendene. Hold avstand. Behold roen. Ta en grundig håndvask med en gang man kommer inn i leiligheten.
  • Styret vil følge med og iverksette tiltak om dette pålegges boligselskapet av myndighetene.

 

Varsel om sprengningsarbeider

Borettslaget har mottatt et skriv fra hovedentreprenøren på byggeprosjektet i Bergensgata 41-43.

Styret ber beboere å være ekstra påpasselig med å holde seg og barna sine unna når det varsles sprengninger. Selv om det primært vil skje i skoletid er det jo enkelte som har korte dager.

Sprengningsarbeidene kan starte opp allerede onsdag 4. mars, denne uken, i følge entreprenøren.

 

INFORMASJON OM SPRENGNINGSARBEIDER DET VIL FOREGÅ SPRENINGSARBEIDER I NABOLAGET VIBRASJONER ” – HELE HUSET RISTER!” Dette vil være en normal oppfatning av hvordan de fleste opplever en sprengning i nærområdet. En kan lett føle at det er dramatisk, - men faren for at det skal oppstå skader eller farlige situasjoner er minimale. Når det sprenges i fjell, vil mesteparten av sprengstoffets energi gå med til å knuse og bryte løs fjellet. Den resterende energien vil dels forårsake luftstøt, og dels medgå til å sette det omkringliggende fjellet i forbigående svingninger (vibrasjoner). Disse svingningene kan i noen grad sammenlignes med bølger i vann. Mennesker og dyr er svært følsomme overfor vibrasjoner, og en kan ofte merke vibrasjoner fra sprengning på lange avstander. Skader på bygninger vil normalt ikke oppstå før vibrasjonene kommer opp i nivåer som er flere ganger det vi mennesker føler som ubehagelig. For å hindre skader på grunn av vibrasjoner, har vi grenseverdier for hvor store de kan tillates på den enkelte arbeidsstedet, blir det brukt vibrasjonsmålere. HVA BØR DU PASSE PÅ Når det pågår sprengningsarbeidet i ditt nærområde, bør du påse at løse gjenstander ikke står ”på vippen” – i skap eller på hyller. Selv små vibrasjoner kan flytte det lille som skal til for at ting faller ned. Har du hund, bør du være oppmerksom på at enkelte hunder kan reagere på vibrasjoner. Små barn kan også i enkelte tilfeller bli litt skremt dersom de våkner av det samme. VARSLING VED SPRENGING Sprenging varsles med sirene (korte støt før salven og ett langt støt etterpå). Nærmeste naboer varsles i forkant om tidspunkt for avfyringen, hvis dette anses som nødvendig. Når det varsles om sprengning: gå vekk fra vinduer, altaner, verandaer, uteområder og lignende som vender ut mot arbeidsstedet. Dette på grunn av faren for sprut ved uhell. Vis denne informasjonen til andre som bor eller arbeider (har tilhold) i huset. Anleggsarbeidet i ditt nærområde kan medføre noe usikkerhet hos beboere omkring. Vi håper denne informasjonen er til nytte!

In English: There will be blasting of rock in connection with construction work in Bergensgata 41-43 from Wednesday, earliest. There will be signaling before blasting. Keep you and your children safe by staying away from windows if you live close by, and do not stay outside near the border. There will be tremors, so keep objects away from edges.

Saker til årsmøte 2020

I henhold til borettslagsloven § 7-4 varsles det herved om at årsmøte og ordinær generalforsamling i borettslaget vil bli avholdt mandag 8. juni 2020.
tegning av skrivende person

Frist for innmelding av saker til behandling på generalforsamlingen er søndag 15. mars 2020

Vi gjør oppmerksom på at det bare er saker som er nevnt i innkallingen som kan behandles på årsmøtet.

For å sikre effektiv og god behandling av slike saker, ber styret om følgende:

  • Det bør gå klart frem at saken ønskes behandlet på årsmøtet.
  • Forslagsstilleren bør formulere et konkret forslag til vedtak. Dette vil hjelpe årsmøtet med å behandle og ta stilling til saken.
  • Dersom forslaget dreier seg om noe som ikke kan anses som allmennkunnskap, bør det være godt grunnlagsmateriale slik at andelseierne kan fatte et vedtak basert på kunnskap. Det er forskjell dette behovet f.eks. ved forslag til endring av tekst i en ordensregel sammenlignet med forslag til f.eks. en større investering, eller omdisponering av fellesareal.
  • Hvis en sak anses lite egnet for årsmøtet, vil styret drøfte med deg om saken heller bør behandles på et styremøte eller beboermøte etter årsmøtet.

Styret kan i enkelte tilfeller ta kontakt med forslagsstiller for ytterligere bearbeidelse før innkalling sendes ut.

Alle innmeldte saker må leveres skriftlig til styret innen fristen.  Alle saker vil bli sendt trykkeriet i et elektronisk format. Vi ser det derfor som ønskelig å få forslag tilsendt på epost til styret@badebakken.no. Saker på papir må enten sendes med brevpost til styrets leder eller leveres personlig til en av styremedlemmene.

Egen innkalling til årsmøtet, med vedlegg, vil sendes ut mellom 8 og 20 dager før møtet. Vi har en egen side med mer informasjon om generalforsamlinger.

Short summary in English: Badebakken housing co-op will arrange its annual general meeting for part holders on Monday June 8th. If you want a proposal to be voted for in the meeting, you have to submit it in writing to styret@badebakken.no before Sunday March 15th. The notice for the meeting will be sent out between 20 and 8 days before the meeting. The annual general meeting cannot vote on cases that are not included in the notice.

DNAMO – Arbeider på leveggen i sør

I forbindelse med utbyggingen av Bergensgata 41-43 har entreprenøren behov for å justere leveggen mot vår eiendom, i forbindelse med at det skal graves tett inntil den. Det vil stives av med skråstøtter inn mot vår eiendom. Styret har gitt tillatelse til dette, og arbeidet er nå i gang. Vi minner foreldre om at barn bør holde seg noe unna steder der det foregår arbeide med større maskineri, selv om det er på andre siden av gjerdet.

In English: The construction company working on Bergensgata 41-43 needs to adjust the fence south of us because of excavation close to the border. Struts will be added on our side to keep the fence erect. We remind parents to keep their children away from big machinery, even though it is on the other side of the fence.

Desember-nytt

Fellesrommet brukes under rørprosjektet, og det er umulig for styret å sørge for at det er rent der på dager det er utleie. Styret har derfor vedtatt at fellesrommet leies ut til kroner 0,- men man må regne med å måtte vaske seg inn og ut igjen. Dette gjelder så lenge fellesrommet er i bruk under VVS-prosjektet. Når prosjektet er over vil styret bestille rengjøring av hele fellesarealet.

Det har vært vanninntrengning i kjelleren i Maridalsveien 232. Det var et tett avløpsrør som førte til at kloakken rant ut på gulvet i kjelleren. Vi minner om at alle gjenstander som ikke tåler vann må lagres minst en pallehøyde opp fra gulvet i kjelleren. Det er også viktig at det aldri går noe ned i toalettet som ikke er toalettpapir eller kommer fra kroppen.

Balkongprosjektet i M242 begynner å nærme seg slutten, og det betyr at det forhåpentligvis blir noe mindre trykk av varebiler inn på området vårt om dagen, i det minste frem til man begynner å jobbe i leilighetene over nyttår.

Styret er forstår mange av beboerne synes det er trasig med biler som står overalt, og støy etc. Belastningen blir ekstra stor når det skjer mye på en gang, med utbygging i nabolaget, balkongprosjekt og rørprosjekt. Dette er dessverre noe vi må gjennom, alle sammen. Styret ber foreldre passe ekstra godt barna i perioden med mye kjøring i området.

Annet vedlikehold: Låsen i bommen er reparert. Den vil fundamenteres bedre til våren. Styret vet om flere tilfeller av problemer med takvinduer og takvindusrammer, samt lekkasjer fra vinterhager. Styret jobber med å få tak i kvalifiserte firmaer som sier seg villig til å fikse dette, men det har tatt veldig mye tid. Det er gode dager i de bransjene for tiden, virker det som.

Budsjettet for 2020 er vedtatt. Det må tas opp ett større lån i forbindelse med rørprosjektet, og finanskostnadene vil øke litt fra dagens nivå. Dagens nivå på felleskostnadene holdes frem til juli 2020.

Short summary in English:

  • The common area (fellesrommet) can be rented free of charge from now on until the pipe renewal project is done. You have to expect to clean before and after, though.
  • There has been water in the basement in Maridalsveien 232. The sewer pipe was clogged. The water had to be turned off until the pipe was un-clogged an hour later. Remember to always store stuff in the basement at least 4-5 inches above floor level. The toilets should never receive anything other than toilet paper and whatever waste bodies produce.
  • The balcony project in M242 is soon finished.
  • The board knows several people are frustrated with the impact of all the projects on our property and also around us. We can only ask you to be patient and be extra vigilant with your children, due to the increased traffic.
  • Other maintenance: The barrier gate close to the garage has been repaired so that the lock now works again.
  • The budget for 2020 has been approved by the board. There will be no increase in monthly fees until next summer (July 2020).

 

Julegrantenning og annet nytt

Det vil bli julegrantenning søndag 1. desember klokken 17.30. Små og store vil få saft og pepperkaker. Det er meldt kaldt og klart vær!

Fellesrommet brukes under rørprosjektet, og det er umulig for styret å sørge for at det er rent der på dager det er utleie. Styret har derfor vedtatt at fellesrommet leies ut til kroner 0,- men man må regne med å måtte vaske seg inn og ut igjen. Dette gjelder så lenge fellesrommet er i bruk under VVS-prosjektet. Når prosjektet er over vil styret bestille rengjøring av hele fellesarealet.

Det har vært vanninntrengning i kjelleren i Maridalsveien 232. Det var et tett avløpsrør som førte til at kloakken rant ut på gulvet i kjelleren. Vi minner om at alle gjenstander som ikke tåler vann må lagres minst en pallehøyde opp fra gulvet i kjelleren. Det er også viktig at det aldri går noe ned i toalettet som ikke er toalettpapir eller kommer fra kroppen.

Balkongprosjektet i M242 begynner å nærme seg slutten, og det betyr at det forhåpentligvis blir noe mindre trykk av varebiler inn på området vårt om dagen, i det minste frem til man begynner å jobbe i leilighetene over nyttår.

Styret er forstår mange av beboerne synes det er trasig med biler som står overalt, og støy etc. Belastningen blir ekstra stor når det skjer mye på en gang, med utbygging i nabolaget, balkongprosjekt og rørprosjekt. Dette er dessverre noe vi må gjennom, alle sammen. Styret ber foreldre passe ekstra godt barna i perioden med mye kjøring i området.

Annet vedlikehold: Låsen i bommen er reparert. Den vil fundamenteres bedre til våren. Styret vet om flere tilfeller av problemer med takvinduer og takvindusrammer, samt lekkasjer fra vinterhager. Styret jobber med å få tak i kvalifiserte firmaer som sier seg villig til å fikse dette, men det har tatt veldig mye tid. Det er gode dager i de bransjene for tiden, virker det som.

Budsjettet for 2020 er vedtatt. Det må tas opp ett større lån i forbindelse med rørprosjektet, og finanskostnadene vil øke litt fra dagens nivå. Dagens nivå på felleskostnadene holdes frem til juli 2020.

Short summary in English:

  • There will be a yule tree lighting event on Sunday December 1st at 5:30 PM.
  • The common area (fellesrommet) can be rented free of charge from now on until the pipe renewal project is done. You have to expect to clean before and after, though.
  • There has been water in the basement in Maridalsveien 232. The sewer pipe was clogged. The water had to be turned off until the pipe was un-clogged an hour later. Remember to always store stuff in the basement at least 4-5 inches above floor level. The toilets should never receive anything other than toilet paper and whatever waste bodies produce.
  • The balcony project in M242 is soon finished.
  • The board knows several people are frustrated with the impact of all the projects on our property and also around us. We can only ask you to be patient and be extra vigilant with your children, due to the increased traffic.
  • Other maintenance: The barrier gate close to the garage has been repaired so that the lock now works again.
  • The budget for 2020 has been approved by the board. There will be no increase in monthly fees until next summer (July 2020).

 

Oppdatering på rørprosjekt 25.10

Det er laget en prosjektside for å samle informasjon vedrørende rørprosjektet. Der finner dere blant annet beboermappe fra Trygg VVS i elektronisk format, som alle beboere og andelseiere må sette seg inn i. Presentasjoner fra møtet er også tilgjengelig på denne siden.

Trygg VVS melder at borearbeider i kjeller vil starte opp rundt månedsskiftet, tidligst sent i neste uke. Det er bedre med for mye tildekking enn for lite, ta vare på tingene i kjelleren. De som har boder som blir direkte berørt vil bli kontaktet av Michael i Trygg VVS.

For de som skal pusse opp badet og er uten toalett og dusj i lengre perioder, har Trygg VVS og styret blitt enige om at det vil innredes fasiliteter for dette på handicaptoalettet i fellesrommet i 242 mens prosjektet pågår. For de som har små barn og velger å være hjemme så finnes det muligheter for å bruke portabelt toalett. Snakk med Trygg VVS ved førbefaring og eventuelt bestillingsmøte.

 

 

les mer…

Tidsplan for utskifting av vannrør

Vi har fått en plan fra prosjektleder hos Trygg VVS som viser alle viktige datoer i rørprosjektet for den enkelte andelsleilighet. Det er viktig at alle setter seg inn i denne.

VIKTIGE DATOER FOR BADEBAKKEN BORETTSLAG

FORKLARINGER OG INFORMASJON TIL VIKTIGE DATOER FOR BADEBAKKEN BORETTSLAG

Førbefaring: Vi starter kl 0800, og holder på til vi er ferdige. Beboere som skal videre på jobb oppfordres til å møte nede ved inngangsdør kl 0800. Vi lager da en liste på hvilke leiligheter som taes først, regn med ca 20 min pr leilighet på førbefaring. e-post: johan@tryggvvs.no

Bestillingsfristen: Beboer leverer bestilling merket «bestilling» til tina@tryggvvs.no sensest dato for bestillingsfrist. Hvis du ønsker bestille nytt bad så avtales dette på førbefaring og vi avtaler et bestillingsmøte.

Låsbytte: Mellom kl. 08.00-09.00. Låsesylinder i døren skiftes og beboer må være tilstede eventuelt levere nøkler på forhånd til Michael på tlf 46218073

Tildekking: Det leggges beskyttelsespapp på gulv. Beboer trenger ikke å være tilstede

Vasking: Badet skal etter planen være ferdig, og det blir gjennomført en byggvask i leilighetene mellom kl. 08.00-17.00. badet kan taes i bruk!

Ferdigbefaring: Vi starter kl 0800 og holder på til vi er ferdige Representant fra Trygg VVS, Obos og eier av leilighet møtes for ferdigbefaring av bad. For de som skal videre på jobb, eller er avhengig av at befaringen gås tidlig oppfordres det til å møte ved inngangen kl 0800, det vil da være mulig å avtale rekkefølge, regn med ca 20 min pr leilighet ved ferdigbefaring. e-post: johan@tryggvvs.no

Lås tilbake: Låsesylinder i dør skiftes tilbake. Mellom kl. 08.30-09.30. Beboer må være hjemme. Kontaktperson er Michael på tlf 46218073

Last ned som PDF-fil

Styrets kommentar: For de som har elektroniske dørlåser (f.eks. Yale Doorman) og kan lage midlertidige koder og dele disse med prosjektet vil det mest sannsynlig være unødvendig med låsbytte.

Informasjonsmøte – utskifting av vannrør

Tid: Tirsdag 22. oktober 2019 kl.18.00
Sted: Fellesrommet i Maridalsveien 242

Velkommen til informasjonsmøte om rehabilitering av vannrør i alle leiligheter. Det vil bli gitt viktig informasjon om hvilke arbeider som skal utføres i din leilighet, samt fremdriftsplan for hver enkelt leilighet og oppgang.

ALLE ANDELSEIERE OPPFORDRES PÅ DET STERKESTE TIL Å MØTE

Vi forventer dermed stort oppmøte, så fint om hver andelseier stiller med kun én person. Sørg for å ha en stedfortreder om det ikke er mulig å stille selv. Leietakere er også velkommen.

Med vennlig hilsen,
Trygg VVS AS, OBOS Prosjekt AS og styret i Badebakken borettslag

PS: Registrér deg for mottakelse av elektronisk informasjon og husk å oppdatere telefonnummer og epostadresse om disse har endret seg.

 

Last ned innkalling som pdf-fil her

Grevlingene våre skal omplasseres

bilde av en grevling

Europeisk grevling. (Foto: BadgerHero CC BY-SA 3.0, fra wikipedia)

Styret har engasjert et skadedyrfirma for å fjerne grevlingene ved Maridalsveien 232 og lekeplassen. De har satt ut et bur og et viltkamera. Det er viktig at dette får stå i fred. Vi oppfordrer derfor foreldre til å passe på at barna ikke rører det. Det er også viktig at en fanget grevling ikke blir stresset. Buret blir sjekket jevnlig, og grevlingene vil bli kjørt bort. Dersom noen observerer fanget grevling på dagtid, send gjerne melding til styret på 93019202.

 

Fellesrommet er klart for bruk igjen

Møtesalen i fellesrommet er i orden igjen etter at det ble utsatt for vannskade rett før jul, slik dere har sett. Gå til siden for beboertjenester for å reservere. Det kan bli litt redusert tilbud fra høsten og frem til neste sommer på grunn av prosjektet for utskifting av vannrør.

Informasjon sommeren 2019

Oppstart av rivningsarbeider på DNAMO-tomta i august

I august, etter at byggeferien er over, har vi blitt varslet om at rivningsarbeidene på DNAMO-tomta vil startes opp. Det er ikke til å unngå at beboerne i vårt borettslag vil merke dette, særlig de som bor i M232 og M234. Alle bygg og skur som ikke er vernet skal rives, eller for å si det på en annen måte: Kun den eldste delen av teglsteinsbyggene på hjørnet mot rundkjøringen skal stå igjen. Det er armert betong helt opp til loftet i bygget nærmest M234, så det arbeidet vil merkes mest.

Rive og byggesaker kan leses her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=201900814
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=201816724

Kommunen har både gitt tillatelse til rivingstiltak og rammetillatelse til oppføring. Når det gjelder regler for støy, så henvises det til forskrift om begrensing av støy i Oslo kommune:
https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/1974-10-09-2

En gang etter at rivningen er over vil det startes med grunnarbeider, og da er det planlagt en del pigging av grunnfjell og boring for sikring av grunn. Det blir nok det som merkes mest, men vi har ikke fått noen bestemt tidfesting av når dette starter ennå.

Rørutskiftingsprosjektet

Trygg VVS har etter anbudsrunde fått oppdraget med å skifte ut stigerørene for kaldt og varmt vann i borettslaget.  OBOS Prosjekt vil fortsette som prosjektleder til prosjektet er ferdig. Prosjektet vil starte rigging på høsten, og tomta foran M242 må være brakkeområde. Arbeidet vil først starte i kjellerne. De første leilighetene vil bli tatt i januar 2020.

Det vil komme en eller flere informasjonsmøter der entreprenør møter beboerne, og der vil det bli gitt mye mer informasjon. Vi minner igjen om anbefalingen om å vente med oppgradering av bad og kjøkken i egen leilighet.

Grevlinger på fellesområder

Vi har noen beboere i borettslaget som skaper litt uro for tiden, spesielt på kveldstid. Det gjelder en grevling-familie som har etablert seg under en vinterhage i 232. Grevlinger er normalt ikke farlige for mennesker, og biter kun hvis de blir trengt opp i et hjørne. Vi har likevel forståelse for at de kan skape bekymring, spesielt hos småbarnsforeldre.

Styret ser på mulige tiltak, men sanering lar seg ikke gjøre nå midt på sommeren. En eventuell stenging av hiet kan tidligst skje i august når ungene er ute. I mellomtiden er løsningen å forsøke å holde dem unna noen områder.

Anbefalte tiltak for å holde dem unna:

  • sette ut bokser eller spraye med salmiakk
  • henge opp strimler med aluminiumsfolie
  • sette ut plastvifter i plenen

Sterk lukt og bevegelse kan skremme dem vekk. Styret vil spraye noen steder og henge opp aluminiumsfolie rundt omkring. Beboere, spesielt de med markterrasser som måtte føle seg plaget, må gjerne gjøre det samme. Grevlingene vil nok ikke forsvinne så lenge de har hi her, så det er snakk om å holde dem på avstand.

Nye skilt ved søppelanlegg

Styret har montert et skilt som forbyr kjøretøy på over 3 tonn å kjøre inn på gårdsplassen. Dette er vektgrensene som tidligere er omtalt i et av infoskrivene.

På den ene containeren på søppelanlegget har styret montert et svært synlig klistremerke som ber folk om å ikke sette igjen søppel på bakken. Samtidig er stopp-forbudt-skiltene oppdatert slik at de blir mer synlige. Dette har vært en del hensetting av gjenstander rundt anlegget, og styret oppfordrer våre beboere om å holde det ryddig der.

BIlde av nytt skilt som viser maksgrense for vekt av kjøretøy på gårdsplassen over garasjen

Bilde av søppelanlegg med røde skilt for å hindre parkering av kjøretøy og hensetting av gjenstander

Styret ønsker alle en fortsatt god sommerferie

Protokoll fra generalforsamling

Bilde av bakgårdenProtokoll fra årets generalforsamling er nå tilgjengelig. Tidligere års protokoller og innkallinger ligger nå i et eget arkiv.

Ordensregler og retningslinjer for loftsutbygging ble vedtatt endret på årets generalforsamling. Oppdaterte versjoner av disse er nå lagt ut.

Vi er glad for at det kom 24 stykker på generalforsamlingen, det var spenning om oppmøtet siden møtet ikke ble holdt i borettslagets fellesrom. Vi håper likevel på enda større oppmøte neste gang. Hver eneste andelseier bør huske på at de eier ca. 1% av dette boligselskapet, og det er viktig å være med og bestemme. Vi har laget en egen artikkel med litt mer informasjon om generalforsamlinger.

Årsmøte og generalforsamling 2019

Årsmøte og generalforsamling 2019

Årets generalforsamling finner sted mandag, 13. mai, klokken 18:00, på Sagene IF klubbhus, Stavangergata 32. Se veibeskrivelse lenger ned. Vi åpner for registrering fra 17:50.

Husk å fylle ut registreringsblankett (side 3, eller last ned her og skriv ut) på forhånd. Dersom du ikke kan stille bør du sørge for å gi en fullmakt til en annen andelseier du kjenner, eller til styret, med instruks om hva de skal stemme.

Vi anbefaler sterkt alle andelseiere å lese gjennom innkallingen. Er det noe du lurer eller reagerer på så kontakt med styret på styret@badebakken.no i god tid før møtet.

Fristen for innmelding av saker til generalforsamling var ute før innkallingen gikk i trykken. Dersom man har en sak som må legges frem for borettslagets generalforsamling,  må man enten vente til våren 2020 eller det må avholdes ekstraordinær generalforsamling, noe som krever at enten styret kaller inn eller at man samler inn nok underskrifter. Vi har forøvrig laget en egen artikkel om generalforsamlinger.

Årets innkalling som pdf-fil

Saker til generalforsamlingen

I år legges det tre saker frem for generalforsamlingen fra styret og beboere. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på at i sak 5.1 så er utkastet til nye retningslinjer inkludert bakerst, etter dokumentet som viser endringer. Vil du se dagens retningslinjer må du gå til siden for vedtekter og regler.

Veibeskrivelse

Fordi møtesalen vår fortsatt er under utbedring etter vannskaden som oppstod rett før jul, så arrangeres årets generalforsamling i andre etasje på Sagene IF Klubbhus. Det befinner seg i Stavangergata 32, rett «bak» bandybanen, rett til høyre etter at man har gått forbi Margarinfabrikken I og II.

 

Vårdugnad lørdag 27. april med ryddeaksjon

gardeningTid: Lørdag 27. april, kl: 11-15

Badebakken borettslag ønsker små og store velkommen til vårdugnad lørdag 27. april fra klokken 11. Kom for to eller tre eller fire timer etter som du har anledning. Vi regner med å avslutte klokken 15. Vi skal stelle i stand bakgården til 17. mai, og blant annet plante, legge ut bark og jord, fjerne ubrukte sykler, og rydde litt inne og ute. Det vil settes opp plakater på torget med oppgaver til alle.

For å sjekke om sykler og sparkesykler som står i sykkelstativene ute, i sykkelbodene eller under trappen inne er i bruk, vil alle sykler markeres med gulgrønn teip før påske. Dersom teipen ikke er fjernet innen dugnaden vil sykkelen bli fjernet. Dette gjelder også sykler som står låst og borettslaget er ikke erstatningsansvarlig for eventuelt klippet lås. Sykler og sparkesykler skal i tillegg alltid være merket med navn eller leilighetsnummer. 

ikke i container ragn sellsAlle andre private gjenstander på fellesarealer vil bli merket med gul lapp med advarsel. Gjenstanden skal fjernes umiddelbart, og vil bli fjernet på dugnaden. Dette gjelder for eksempel gjenstander plassert utenfor egen bod i kjeller, eller under trapp.

Vi er strenge på bruk av fellesarealene siden det ofte blir veldig fullt i sykkelrommene, og vi opplever at flere sykler støver ned.

Det er bestilt containere fra Ragn-Sells i forbindelse med dugnaden. Container og EL-bur settes ut onsdag. Containeren tømmes fredag for å være tom før dugnaden. Vi ønsker at beboerne kun benytter container inntil torsdag kveld.

Container: Til privat rask og dugnadsrusk. EL-bur: Kun til elektrisk og elektronisk avfall. Lyspærer og lysstoffrør skal ikke i EL-bur, disse kan leveres på Meny. NB! Dere må ikke kaste spesialavfall i container, som f.eks. bildekk og malingrester. Det medfører betydelige bøter. Slikt leveres til miljøstasjonen oppe på Shell eller kjøres til gjenbruksstasjon.

Vi anbefaler at beboerne i størst mulig grad bruker finn.no, facebook.com eller lignende og selger eller gir bort gjenstander som ikke er ødelagt.

Short version in English: Badebakken Borettslag arranges a communal cleanup twice a year, and the next one is scheduled for Saturday April 27th between 11 am and 3 pm. This is a nice occasion to be acquainted with your neighbours! Stay as long as you like. Something to eat will be served near the end of the day. Please add a permanent label to anything you place in communal areas inside and outside with your name or apartment number, all non-marked items will be removed. Bicycles have also been marked with green/yellow tape, to detect if they are in use. Bikes that still have this tape when the cleanup starts will get their locks cut and be removed.  There will be containers placed outside where you can throw away larger items of waste, but not later than Thursday, since we need an empty container for Saturday.

 

Saker til årsmøte 2019

I henhold til borettslagsloven § 7-4 varsles det herved om at ordinær generalforsamling i borettslaget vil bli avholdt torsdag 13. mai 2019.tegning av skrivende person

Frist for innmelding av saker er 1. mars 2019

Vi gjør oppmerksom på at det bare er saker som er nevnt i innkallingen som kan behandles på årsmøtet.

For å sikre effektiv og god behandling av slike saker, ber styret om følgende:

  • Det bør gå klart frem at saken ønskes behandlet på årsmøtet.
  • Forslagsstilleren bør formulere et konkret forslag til vedtak. Dette vil hjelpe årsmøtet med å behandle og ta stilling til saken.
  • Hvis en sak anses lite egnet for årsmøtet, vil styret drøfte med deg om saken heller bør behandles på et styremøte eller beboermøte etter årsmøtet.

Styret kan i enkelte tilfeller ta kontakt med forslagsstiller for ytterligere bearbeidelse før innkalling sendes ut.

Alle innmeldte saker må leveres skriftlig til styret innen fristen.  Alle saker vil bli sendt trykkeriet i et elektronisk format. Vi ser det derfor som ønskelig å få forslag tilsendt på epost til styret@badebakken.no. Saker på papir må enten sendes med brevpost til styrets leder eller leveres personlig til en av styremedlemmene.

Egen innkalling til årsmøtet, med vedlegg, vil sendes ut mellom 8 og 20 dager før møtet.

Oppdatering på vannskade i fellesrommet

Her var lekkasjen som rammet fellesrommet vårt

Det viste seg at vannet i møtesalen i 242 kom fra en lekkasje i det kommunale vannledningsnettet lenger opp i veien. Midt i januar fikk kommunen stoppet lekkasjen.

Folkene som i ukene etter nyttår arbeidet med å finne årsaken til vannet i kjelleren oppdaget det rant mye vann inn i kummen utenfor inngangsdøren til 242. Denne tar i mot vann fra dreneringsrøret på utsiden av bygget langs Bergensgata, og det rant friskt også i perioder uten snøsmelting. Entreprenørene henvendte seg til Oslo kommune for at de skulle foreta lytting etter lekkasjer, og det viste seg altså at det var på sin plass.

Det har også vært noe vann på gulvet i heissjakten og på kjøkkenet i fellesrommet. Det er ikke oppdaget vann i andre deler av kjelleren.

Møtesalen har sett bedre dager

KAPH entreprenør vil på vegne av forsikringsselskapet jobbe med å sette fellesrommet i stand igjen. Foreløpig har de sørget for å få fjernet møbler og gulvbelegg slik at det ikke skal dannes mugg. Det vil antakeligvis bli en del støy i forbindelse med at det må bores gjennom gulvet flere steder.

Det kan altså ta en god stund før fellesrommet kan benyttes av beboerne igjen. Det er snakk om å vente til etter vårløsningen før man kan starte opp reparasjonene for alvor. Vi krysser fingrene for at vi kan arrangere generalforsamling i egne lokaler i år.

Dette er en kraftig påminnelse til beboerne om at alle gjenstander i kjellerboder som ikke tåler vann bør opp noen centimeter fra gulvet.

For styret