Select Page

Vårdugnad lørdag 27. april med ryddeaksjon

gardeningTid: Lørdag 27. april, kl: 11-15

Badebakken borettslag ønsker små og store velkommen til vårdugnad lørdag 27. april fra klokken 11. Kom for to eller tre eller fire timer etter som du har anledning. Vi regner med å avslutte klokken 15. Vi skal stelle i stand bakgården til 17. mai, og blant annet plante, legge ut bark og jord, fjerne ubrukte sykler, og rydde litt inne og ute. Det vil settes opp plakater på torget med oppgaver til alle.

For å sjekke om sykler og sparkesykler som står i sykkelstativene ute, i sykkelbodene eller under trappen inne er i bruk, vil alle sykler markeres med gulgrønn teip før påske. Dersom teipen ikke er fjernet innen dugnaden vil sykkelen bli fjernet. Dette gjelder også sykler som står låst og borettslaget er ikke erstatningsansvarlig for eventuelt klippet lås. Sykler og sparkesykler skal i tillegg alltid være merket med navn eller leilighetsnummer. 

ikke i container ragn sellsAlle andre private gjenstander på fellesarealer vil bli merket med gul lapp med advarsel. Gjenstanden skal fjernes umiddelbart, og vil bli fjernet på dugnaden. Dette gjelder for eksempel gjenstander plassert utenfor egen bod i kjeller, eller under trapp.

Vi er strenge på bruk av fellesarealene siden det ofte blir veldig fullt i sykkelrommene, og vi opplever at flere sykler støver ned.

Det er bestilt containere fra Ragn-Sells i forbindelse med dugnaden. Container og EL-bur settes ut onsdag. Containeren tømmes fredag for å være tom før dugnaden. Vi ønsker at beboerne kun benytter container inntil torsdag kveld.

Container: Til privat rask og dugnadsrusk. EL-bur: Kun til elektrisk og elektronisk avfall. Lyspærer og lysstoffrør skal ikke i EL-bur, disse kan leveres på Meny. NB! Dere må ikke kaste spesialavfall i container, som f.eks. bildekk og malingrester. Det medfører betydelige bøter. Slikt leveres til miljøstasjonen oppe på Shell eller kjøres til gjenbruksstasjon.

Vi anbefaler at beboerne i størst mulig grad bruker finn.no, facebook.com eller lignende og selger eller gir bort gjenstander som ikke er ødelagt.

Short version in English: Badebakken Borettslag arranges a communal cleanup twice a year, and the next one is scheduled for Saturday April 27th between 11 am and 3 pm. This is a nice occasion to be acquainted with your neighbours! Stay as long as you like. Something to eat will be served near the end of the day. Please add a permanent label to anything you place in communal areas inside and outside with your name or apartment number, all non-marked items will be removed. Bicycles have also been marked with green/yellow tape, to detect if they are in use. Bikes that still have this tape when the cleanup starts will get their locks cut and be removed.  There will be containers placed outside where you can throw away larger items of waste, but not later than Thursday, since we need an empty container for Saturday.

 

Saker til årsmøte 2019

I henhold til borettslagsloven § 7-4 varsles det herved om at ordinær generalforsamling i borettslaget vil bli avholdt torsdag 13. mai 2019.tegning av skrivende person

Frist for innmelding av saker er 1. mars 2019

Vi gjør oppmerksom på at det bare er saker som er nevnt i innkallingen som kan behandles på årsmøtet.

For å sikre effektiv og god behandling av slike saker, ber styret om følgende:

  • Det bør gå klart frem at saken ønskes behandlet på årsmøtet.
  • Forslagsstilleren bør formulere et konkret forslag til vedtak. Dette vil hjelpe årsmøtet med å behandle og ta stilling til saken.
  • Hvis en sak anses lite egnet for årsmøtet, vil styret drøfte med deg om saken heller bør behandles på et styremøte eller beboermøte etter årsmøtet.

Styret kan i enkelte tilfeller ta kontakt med forslagsstiller for ytterligere bearbeidelse før innkalling sendes ut.

Alle innmeldte saker må leveres skriftlig til styret innen fristen.  Alle saker vil bli sendt trykkeriet i et elektronisk format. Vi ser det derfor som ønskelig å få forslag tilsendt på epost til styret@badebakken.no. Saker på papir må enten sendes med brevpost til styrets leder eller leveres personlig til en av styremedlemmene.

Egen innkalling til årsmøtet, med vedlegg, vil sendes ut mellom 8 og 20 dager før møtet.

Oppdatering på vannskade i fellesrommet

Her var lekkasjen som rammet fellesrommet vårt

Det viste seg at vannet i møtesalen i 242 kom fra en lekkasje i det kommunale vannledningsnettet lenger opp i veien. Midt i januar fikk kommunen stoppet lekkasjen.

Folkene som i ukene etter nyttår arbeidet med å finne årsaken til vannet i kjelleren oppdaget det rant mye vann inn i kummen utenfor inngangsdøren til 242. Denne tar i mot vann fra dreneringsrøret på utsiden av bygget langs Bergensgata, og det rant friskt også i perioder uten snøsmelting. Entreprenørene henvendte seg til Oslo kommune for at de skulle foreta lytting etter lekkasjer, og det viste seg altså at det var på sin plass.

Det har også vært noe vann på gulvet i heissjakten og på kjøkkenet i fellesrommet. Det er ikke oppdaget vann i andre deler av kjelleren.

Møtesalen har sett bedre dager

KAPH entreprenør vil på vegne av forsikringsselskapet jobbe med å sette fellesrommet i stand igjen. Foreløpig har de sørget for å få fjernet møbler og gulvbelegg slik at det ikke skal dannes mugg. Det vil antakeligvis bli en del støy i forbindelse med at det må bores gjennom gulvet flere steder.

Det kan altså ta en god stund før fellesrommet kan benyttes av beboerne igjen. Det er snakk om å vente til etter vårløsningen før man kan starte opp reparasjonene for alvor. Vi krysser fingrene for at vi kan arrangere generalforsamling i egne lokaler i år.

Dette er en kraftig påminnelse til beboerne om at alle gjenstander i kjellerboder som ikke tåler vann bør opp noen centimeter fra gulvet.

Vannskade i fellesrommet

Det har dessverre vært inntrengning av vann i møtesalen i fellesrommet i Maridalsveien 242. Det vil ta en stund før det kan leies ut til beboere igjen. Forsikringsselskap og rørleggere er på saken.

Et trist syn møtte styremedlemmene da de kom ned i møtesalen 20. desember

Justering av felleskostnader 01.01.2019

Styret i Badebakken borettslag vedtok på ekstraordinært styremøte avholdt 1. november 2018 at felleskostnadene skulle justeres med utgangspunkt i dagens nivå, slik som følger:

Drift og vedlikeholdskostnader: 0%
Finanskostnader: -60%
Vedlikeholdstillegg for balkonger: 0%

De nye felleskostnadene gjelder fra 1. januar 2019.

En oppfordring før vinteren

Har snøen lavet ned?
Ingen vaktmester er å se?
Du kan du gjøre no’ med det!
En skuffe, rød og fin
står nå ved døren din.

Bakken fra garasjen er bratt
og blir isete og glatt.
Så har det snødd en natt
så husk å fjerne litt snø,
og spre litt salt og strø.

Som Narvestad en gang kvad:
Det er en du i dugnad

Det er kanskje best at vi tar dette i prosaform også:

Borettslaget har nå plassert ut snøskuffer i alle inngangspartier, i nærheten av inngangsdøra. De er merket med husnummer. Skuffene skal alltid settes tilbake på innsiden ved døren når de er benyttet.

Selv om vi betaler for vintertjenester hos Vaktmester Andersen, så vet vi jo at det kan ta noe tid før de er på plass, og i mellomtiden er det veldig fint om beboerne tar i et tak og rydder en gangsti ut fra døren og eventuelt fjerner snøfonner som har bygget seg opp ved inngangsdøra. Det er en stor fordel at snøen ikke trampes ned, for da blir det issvuller når været slår om. Husk at ikke alle beboerne er like gode til bens, så innsats av en spreking vil settes pris på!

Ved garasjeporten finnes det en snøskuffe, men også strøsand og snøsmelt. Dersom det har snødd mye så vil både du og de andre som skal kjøre ut senere ha glede av at det har blitt fjernet snø som ligger i oppkjøringen. Dersom det er mye is er det fint om du strør med grus og snøsmelt (så lenge det er varmere enn 10 minusgrader) i samme slengen. På den måten kan vi unngå at noen kjører seg fast i oppkjøringen og ingen kommer seg ut og inn av garasjen, slik som det skjedde forrige vinter.

Om alle bidrar med litt dugnad utenom dugnadene, vil borettslaget oppleves mye bedre for alle beboere.

borettslaget trenger din innsats

bilde av oppkjøring i garasje med mye snø

Nabovarsel Bergensgata 41 og 43

Plansaken ble banket gjennom i bystyret i september. Nå har borettslaget har mottatt nabovarsel fra utbygger av Bergensgata 41 og 43. Klikk på lenken under for å se på den.

Nabovarsel som pdf-fil (1MB)

Merk: Dersom du fikk lenke til denne artikkelen via tekstmelding, så oppfordres du til å registrere deg som epost-mottaker. Det gjøres veldig enkelt ved å gå til  Bestilling og registrering og klikke på lenken under “Registering av epost og mobiltelefon”. Det sendes ikke så mange eposter i året, så det er ingen fare for at det blir plagsomt. Dersom du allerede har registrert deg som epostmottaker så send en melding om dette til styret@badebakken.no, da må vi oppdatere systemet.

Rydding i fellesarealer

Savner du en gjenstand som ble borte fra fellesarealene? Eller kanskje du står du i fare for å snart savne noe?

Styret har gått en runde i alle fellesarealer og dokumentert tilstanden. Det var stort sett ganske ryddig de fleste steder denne gangen, og det er jo bra. Noen sykkelboder er overfylte, og som vi skrev i beboerbrevet kan det være nødvendig å innføre et kvotesystem.

Husk at absolutt alle ting som settes i fellesarealer skal være permanent og tydelig merket med enten leilighetsnummer eller navn. Dersom dette ikke følges vil det bli fjernet når vi rydder under dugnaden. Gjenstander som kan ha verdi blir stort sett mellomlagret i berederrommene inntil eierne kontakter styret. Det som ser ut som søppel blir hevet rett i containeren. Som det kommer frem av husordensreglene så tar ikke borettslaget noe som helst ansvar for gjenstander lagret i strid mot husordensreglene på fellesarealene, så det nytter ikke å be om erstatning.

Les også dugnadsinnkallingen.

 

M234: Badebasseng er ikke noe som skal lagres under trappen.

M234: Savner du akebrett eller snowboard? Disse ble ryddet under vårdugnaden, og kastes på neste vårdugnad. Bruk bodene for lagring av slikt. Ikke sykkelboder og fellesarealer.

M240: Kjenner du denne sykkelen? Den ble ryddet på forrige ryddeaksjon. Kontakt styret om du vil ha den tilbake

M242: Trådkurvstativer hensatt i gang vil bli kastet på dugnaden

M242: Kjelleren er brukt som lagringsplass. Alt skal vekk på dugnaden. Bruk bodene til lagring.

M242: Kjelleren er brukt som lagringsplass. Alt skal vekk på dugnaden. Bruk bodene til lagring.

M242: Kjelleren er brukt som lagringsplass. Alt skal vekk på dugnaden. Bruk bodene til lagring.

Overfylt container onsdag kveld

Containeren skal ikke være overfylt slik som her. Vi risikerer at den ikke blir hentet om det er for mye avfall. Ingen må fylle mer i containeren nå. Den vil bli tømt i morgen, torsdag morgen, slik at beboere kan kaste resten av avfallet sitt. Containeren som settes ut fredag skal KUN brukes til dugnad.

overfylt container

Overfylt container

Oppdatert plan for montering av ladebokser

OPPDATERT PLAN 28. SEPTEMBER

På grunn av at Boligelektro har fått unnagjort stort sett all montering av ladebokser på veggene under det øvrige arbeidet, så er det  stort sett ikke lenger behov for å flytte bilene fra plassene de neste to ukene. Det kan være at enkelte vil bli kontaktet direkte av Boligelektro dersom det er behov for det. Vær oppmerksom på at strømmen fortsatt vil bli tatt mandag 1. oktober.  Boligelektro har lovet at garasjeporten skal stå åpen slik at garasjen kan benyttes. Vær forsiktig i mørket.

Det vil pågå en del arbeider i garasjen og i teknisk rom i et par uker framover.

 

Tidligere nyheter

    20160322-P3227458 800

    Events in the housing co-op

    Trykk på “Søk etter flere” for å se lenger frem i tid. Bruk pilknappene for å gå tilbake i tid.

    Availability for the common room

    Days marked with yellow means that the common room is not available for rent.

    Click here to book