Select Page

Desember-nytt

Fellesrommet brukes under rørprosjektet, og det er umulig for styret å sørge for at det er rent der på dager det er utleie. Styret har derfor vedtatt at fellesrommet leies ut til kroner 0,- men man må regne med å måtte vaske seg inn og ut igjen. Dette gjelder så lenge fellesrommet er i bruk under VVS-prosjektet. Når prosjektet er over vil styret bestille rengjøring av hele fellesarealet.

Det har vært vanninntrengning i kjelleren i Maridalsveien 232. Det var et tett avløpsrør som førte til at kloakken rant ut på gulvet i kjelleren. Vi minner om at alle gjenstander som ikke tåler vann må lagres minst en pallehøyde opp fra gulvet i kjelleren. Det er også viktig at det aldri går noe ned i toalettet som ikke er toalettpapir eller kommer fra kroppen.

Balkongprosjektet i M242 begynner å nærme seg slutten, og det betyr at det forhåpentligvis blir noe mindre trykk av varebiler inn på området vårt om dagen, i det minste frem til man begynner å jobbe i leilighetene over nyttår.

Styret er forstår mange av beboerne synes det er trasig med biler som står overalt, og støy etc. Belastningen blir ekstra stor når det skjer mye på en gang, med utbygging i nabolaget, balkongprosjekt og rørprosjekt. Dette er dessverre noe vi må gjennom, alle sammen. Styret ber foreldre passe ekstra godt barna i perioden med mye kjøring i området.

Annet vedlikehold: Låsen i bommen er reparert. Den vil fundamenteres bedre til våren. Styret vet om flere tilfeller av problemer med takvinduer og takvindusrammer, samt lekkasjer fra vinterhager. Styret jobber med å få tak i kvalifiserte firmaer som sier seg villig til å fikse dette, men det har tatt veldig mye tid. Det er gode dager i de bransjene for tiden, virker det som.

Budsjettet for 2020 er vedtatt. Det må tas opp ett større lån i forbindelse med rørprosjektet, og finanskostnadene vil øke litt fra dagens nivå. Dagens nivå på felleskostnadene holdes frem til juli 2020.

Short summary in English:

  • The common area (fellesrommet) can be rented free of charge from now on until the pipe renewal project is done. You have to expect to clean before and after, though.
  • There has been water in the basement in Maridalsveien 232. The sewer pipe was clogged. The water had to be turned off until the pipe was un-clogged an hour later. Remember to always store stuff in the basement at least 4-5 inches above floor level. The toilets should never receive anything other than toilet paper and whatever waste bodies produce.
  • The balcony project in M242 is soon finished.
  • The board knows several people are frustrated with the impact of all the projects on our property and also around us. We can only ask you to be patient and be extra vigilant with your children, due to the increased traffic.
  • Other maintenance: The barrier gate close to the garage has been repaired so that the lock now works again.
  • The budget for 2020 has been approved by the board. There will be no increase in monthly fees until next summer (July 2020).

 

Julegrantenning og annet nytt

Det vil bli julegrantenning søndag 1. desember klokken 17.30. Små og store vil få saft og pepperkaker. Det er meldt kaldt og klart vær!

Fellesrommet brukes under rørprosjektet, og det er umulig for styret å sørge for at det er rent der på dager det er utleie. Styret har derfor vedtatt at fellesrommet leies ut til kroner 0,- men man må regne med å måtte vaske seg inn og ut igjen. Dette gjelder så lenge fellesrommet er i bruk under VVS-prosjektet. Når prosjektet er over vil styret bestille rengjøring av hele fellesarealet.

Det har vært vanninntrengning i kjelleren i Maridalsveien 232. Det var et tett avløpsrør som førte til at kloakken rant ut på gulvet i kjelleren. Vi minner om at alle gjenstander som ikke tåler vann må lagres minst en pallehøyde opp fra gulvet i kjelleren. Det er også viktig at det aldri går noe ned i toalettet som ikke er toalettpapir eller kommer fra kroppen.

Balkongprosjektet i M242 begynner å nærme seg slutten, og det betyr at det forhåpentligvis blir noe mindre trykk av varebiler inn på området vårt om dagen, i det minste frem til man begynner å jobbe i leilighetene over nyttår.

Styret er forstår mange av beboerne synes det er trasig med biler som står overalt, og støy etc. Belastningen blir ekstra stor når det skjer mye på en gang, med utbygging i nabolaget, balkongprosjekt og rørprosjekt. Dette er dessverre noe vi må gjennom, alle sammen. Styret ber foreldre passe ekstra godt barna i perioden med mye kjøring i området.

Annet vedlikehold: Låsen i bommen er reparert. Den vil fundamenteres bedre til våren. Styret vet om flere tilfeller av problemer med takvinduer og takvindusrammer, samt lekkasjer fra vinterhager. Styret jobber med å få tak i kvalifiserte firmaer som sier seg villig til å fikse dette, men det har tatt veldig mye tid. Det er gode dager i de bransjene for tiden, virker det som.

Budsjettet for 2020 er vedtatt. Det må tas opp ett større lån i forbindelse med rørprosjektet, og finanskostnadene vil øke litt fra dagens nivå. Dagens nivå på felleskostnadene holdes frem til juli 2020.

Short summary in English:

  • There will be a yule tree lighting event on Sunday December 1st at 5:30 PM.
  • The common area (fellesrommet) can be rented free of charge from now on until the pipe renewal project is done. You have to expect to clean before and after, though.
  • There has been water in the basement in Maridalsveien 232. The sewer pipe was clogged. The water had to be turned off until the pipe was un-clogged an hour later. Remember to always store stuff in the basement at least 4-5 inches above floor level. The toilets should never receive anything other than toilet paper and whatever waste bodies produce.
  • The balcony project in M242 is soon finished.
  • The board knows several people are frustrated with the impact of all the projects on our property and also around us. We can only ask you to be patient and be extra vigilant with your children, due to the increased traffic.
  • Other maintenance: The barrier gate close to the garage has been repaired so that the lock now works again.
  • The budget for 2020 has been approved by the board. There will be no increase in monthly fees until next summer (July 2020).

 

Oppdatering på rørprosjekt 25.10

Det er laget en prosjektside for å samle informasjon vedrørende rørprosjektet. Der finner dere blant annet beboermappe fra Trygg VVS i elektronisk format, som alle beboere og andelseiere må sette seg inn i. Presentasjoner fra møtet er også tilgjengelig på denne siden.

Trygg VVS melder at borearbeider i kjeller vil starte opp rundt månedsskiftet, tidligst sent i neste uke. Det er bedre med for mye tildekking enn for lite, ta vare på tingene i kjelleren. De som har boder som blir direkte berørt vil bli kontaktet av Michael i Trygg VVS.

For de som skal pusse opp badet og er uten toalett og dusj i lengre perioder, har Trygg VVS og styret blitt enige om at det vil innredes fasiliteter for dette på handicaptoalettet i fellesrommet i 242 mens prosjektet pågår. For de som har små barn og velger å være hjemme så finnes det muligheter for å bruke portabelt toalett. Snakk med Trygg VVS ved førbefaring og eventuelt bestillingsmøte.

 

 

read more…

Tidsplan for utskifting av vannrør

Vi har fått en plan fra prosjektleder hos Trygg VVS som viser alle viktige datoer i rørprosjektet for den enkelte andelsleilighet. Det er viktig at alle setter seg inn i denne.

VIKTIGE DATOER FOR BADEBAKKEN BORETTSLAG

FORKLARINGER OG INFORMASJON TIL VIKTIGE DATOER FOR BADEBAKKEN BORETTSLAG

Førbefaring: Vi starter kl 0800, og holder på til vi er ferdige. Beboere som skal videre på jobb oppfordres til å møte nede ved inngangsdør kl 0800. Vi lager da en liste på hvilke leiligheter som taes først, regn med ca 20 min pr leilighet på førbefaring. e-post: johan@tryggvvs.no

Bestillingsfristen: Beboer leverer bestilling merket “bestilling” til tina@tryggvvs.no sensest dato for bestillingsfrist. Hvis du ønsker bestille nytt bad så avtales dette på førbefaring og vi avtaler et bestillingsmøte.

Låsbytte: Mellom kl. 08.00-09.00. Låsesylinder i døren skiftes og beboer må være tilstede eventuelt levere nøkler på forhånd til Michael på tlf 46218073

Tildekking: Det leggges beskyttelsespapp på gulv. Beboer trenger ikke å være tilstede

Vasking: Badet skal etter planen være ferdig, og det blir gjennomført en byggvask i leilighetene mellom kl. 08.00-17.00. badet kan taes i bruk!

Ferdigbefaring: Vi starter kl 0800 og holder på til vi er ferdige Representant fra Trygg VVS, Obos og eier av leilighet møtes for ferdigbefaring av bad. For de som skal videre på jobb, eller er avhengig av at befaringen gås tidlig oppfordres det til å møte ved inngangen kl 0800, det vil da være mulig å avtale rekkefølge, regn med ca 20 min pr leilighet ved ferdigbefaring. e-post: johan@tryggvvs.no

Lås tilbake: Låsesylinder i dør skiftes tilbake. Mellom kl. 08.30-09.30. Beboer må være hjemme. Kontaktperson er Michael på tlf 46218073

Last ned som PDF-fil

Styrets kommentar: For de som har elektroniske dørlåser (f.eks. Yale Doorman) og kan lage midlertidige koder og dele disse med prosjektet vil det mest sannsynlig være unødvendig med låsbytte.

Informasjonsmøte – utskifting av vannrør

Tid: Tirsdag 22. oktober 2019 kl.18.00
Sted: Fellesrommet i Maridalsveien 242

Velkommen til informasjonsmøte om rehabilitering av vannrør i alle leiligheter. Det vil bli gitt viktig informasjon om hvilke arbeider som skal utføres i din leilighet, samt fremdriftsplan for hver enkelt leilighet og oppgang.

ALLE ANDELSEIERE OPPFORDRES PÅ DET STERKESTE TIL Å MØTE

Vi forventer dermed stort oppmøte, så fint om hver andelseier stiller med kun én person. Sørg for å ha en stedfortreder om det ikke er mulig å stille selv. Leietakere er også velkommen.

Med vennlig hilsen,
Trygg VVS AS, OBOS Prosjekt AS og styret i Badebakken borettslag

PS: Registrér deg for mottakelse av elektronisk informasjon og husk å oppdatere telefonnummer og epostadresse om disse har endret seg.

 

Last ned innkalling som pdf-fil her

Grevlingene våre skal omplasseres

bilde av en grevling

Europeisk grevling. (Foto: BadgerHero CC BY-SA 3.0, fra wikipedia)

Styret har engasjert et skadedyrfirma for å fjerne grevlingene ved Maridalsveien 232 og lekeplassen. De har satt ut et bur og et viltkamera. Det er viktig at dette får stå i fred. Vi oppfordrer derfor foreldre til å passe på at barna ikke rører det. Det er også viktig at en fanget grevling ikke blir stresset. Buret blir sjekket jevnlig, og grevlingene vil bli kjørt bort. Dersom noen observerer fanget grevling på dagtid, send gjerne melding til styret på 93019202.

 

Fellesrommet er klart for bruk igjen

Møtesalen i fellesrommet er i orden igjen etter at det ble utsatt for vannskade rett før jul, slik dere har sett. Gå til siden for beboertjenester for å reservere. Det kan bli litt redusert tilbud fra høsten og frem til neste sommer på grunn av prosjektet for utskifting av vannrør.

Informasjon sommeren 2019

Oppstart av rivningsarbeider på DNAMO-tomta i august

I august, etter at byggeferien er over, har vi blitt varslet om at rivningsarbeidene på DNAMO-tomta vil startes opp. Det er ikke til å unngå at beboerne i vårt borettslag vil merke dette, særlig de som bor i M232 og M234. Alle bygg og skur som ikke er vernet skal rives, eller for å si det på en annen måte: Kun den eldste delen av teglsteinsbyggene på hjørnet mot rundkjøringen skal stå igjen. Det er armert betong helt opp til loftet i bygget nærmest M234, så det arbeidet vil merkes mest.

Rive og byggesaker kan leses her:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=201900814
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?mode=&caseno=201816724

Kommunen har både gitt tillatelse til rivingstiltak og rammetillatelse til oppføring. Når det gjelder regler for støy, så henvises det til forskrift om begrensing av støy i Oslo kommune:
https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/1974-10-09-2

En gang etter at rivningen er over vil det startes med grunnarbeider, og da er det planlagt en del pigging av grunnfjell og boring for sikring av grunn. Det blir nok det som merkes mest, men vi har ikke fått noen bestemt tidfesting av når dette starter ennå.

Rørutskiftingsprosjektet

Trygg VVS har etter anbudsrunde fått oppdraget med å skifte ut stigerørene for kaldt og varmt vann i borettslaget.  OBOS Prosjekt vil fortsette som prosjektleder til prosjektet er ferdig. Prosjektet vil starte rigging på høsten, og tomta foran M242 må være brakkeområde. Arbeidet vil først starte i kjellerne. De første leilighetene vil bli tatt i januar 2020.

Det vil komme en eller flere informasjonsmøter der entreprenør møter beboerne, og der vil det bli gitt mye mer informasjon. Vi minner igjen om anbefalingen om å vente med oppgradering av bad og kjøkken i egen leilighet.

Grevlinger på fellesområder

Vi har noen beboere i borettslaget som skaper litt uro for tiden, spesielt på kveldstid. Det gjelder en grevling-familie som har etablert seg under en vinterhage i 232. Grevlinger er normalt ikke farlige for mennesker, og biter kun hvis de blir trengt opp i et hjørne. Vi har likevel forståelse for at de kan skape bekymring, spesielt hos småbarnsforeldre.

Styret ser på mulige tiltak, men sanering lar seg ikke gjøre nå midt på sommeren. En eventuell stenging av hiet kan tidligst skje i august når ungene er ute. I mellomtiden er løsningen å forsøke å holde dem unna noen områder.

Anbefalte tiltak for å holde dem unna:

  • sette ut bokser eller spraye med salmiakk
  • henge opp strimler med aluminiumsfolie
  • sette ut plastvifter i plenen

Sterk lukt og bevegelse kan skremme dem vekk. Styret vil spraye noen steder og henge opp aluminiumsfolie rundt omkring. Beboere, spesielt de med markterrasser som måtte føle seg plaget, må gjerne gjøre det samme. Grevlingene vil nok ikke forsvinne så lenge de har hi her, så det er snakk om å holde dem på avstand.

Nye skilt ved søppelanlegg

Styret har montert et skilt som forbyr kjøretøy på over 3 tonn å kjøre inn på gårdsplassen. Dette er vektgrensene som tidligere er omtalt i et av infoskrivene.

På den ene containeren på søppelanlegget har styret montert et svært synlig klistremerke som ber folk om å ikke sette igjen søppel på bakken. Samtidig er stopp-forbudt-skiltene oppdatert slik at de blir mer synlige. Dette har vært en del hensetting av gjenstander rundt anlegget, og styret oppfordrer våre beboere om å holde det ryddig der.

BIlde av nytt skilt som viser maksgrense for vekt av kjøretøy på gårdsplassen over garasjen

Bilde av søppelanlegg med røde skilt for å hindre parkering av kjøretøy og hensetting av gjenstander

Styret ønsker alle en fortsatt god sommerferie

Protokoll fra generalforsamling

Bilde av bakgårdenProtokoll fra årets generalforsamling er nå tilgjengelig. Tidligere års protokoller og innkallinger ligger nå i et eget arkiv.

Ordensregler og retningslinjer for loftsutbygging ble vedtatt endret på årets generalforsamling. Oppdaterte versjoner av disse er nå lagt ut.

Vi er glad for at det kom 24 stykker på generalforsamlingen, det var spenning om oppmøtet siden møtet ikke ble holdt i borettslagets fellesrom. Vi håper likevel på enda større oppmøte neste gang. Hver eneste andelseier bør huske på at de eier ca. 1% av dette boligselskapet, og det er viktig å være med og bestemme. Vi har laget en egen artikkel med litt mer informasjon om generalforsamlinger.

Årsmøte og generalforsamling 2019

Årsmøte og generalforsamling 2019

Årets generalforsamling finner sted mandag, 13. mai, klokken 18:00, på Sagene IF klubbhus, Stavangergata 32. Se veibeskrivelse lenger ned. Vi åpner for registrering fra 17:50.

Husk å fylle ut registreringsblankett (side 3, eller last ned her og skriv ut) på forhånd. Dersom du ikke kan stille bør du sørge for å gi en fullmakt til en annen andelseier du kjenner, eller til styret, med instruks om hva de skal stemme.

Vi anbefaler sterkt alle andelseiere å lese gjennom innkallingen. Er det noe du lurer eller reagerer på så kontakt med styret på styret@badebakken.no i god tid før møtet.

Fristen for innmelding av saker til generalforsamling var ute før innkallingen gikk i trykken. Dersom man har en sak som må legges frem for borettslagets generalforsamling,  må man enten vente til våren 2020 eller det må avholdes ekstraordinær generalforsamling, noe som krever at enten styret kaller inn eller at man samler inn nok underskrifter. Vi har forøvrig laget en egen artikkel om generalforsamlinger.

Årets innkalling som pdf-fil

Saker til generalforsamlingen

I år legges det tre saker frem for generalforsamlingen fra styret og beboere. Vi ønsker å gjøre oppmerksom på at i sak 5.1 så er utkastet til nye retningslinjer inkludert bakerst, etter dokumentet som viser endringer. Vil du se dagens retningslinjer må du gå til siden for vedtekter og regler.

Veibeskrivelse

Fordi møtesalen vår fortsatt er under utbedring etter vannskaden som oppstod rett før jul, så arrangeres årets generalforsamling i andre etasje på Sagene IF Klubbhus. Det befinner seg i Stavangergata 32, rett “bak” bandybanen, rett til høyre etter at man har gått forbi Margarinfabrikken I og II.

 

Tidligere nyheter

    20160322-P3227458 800

    Events in the housing co-op

    Trykk på “Søk etter flere” for å se lenger frem i tid. Bruk pilknappene for å gå tilbake i tid.

    Availability for the common room

    Days marked with yellow means that the common room is not available for rent.

    Click here to book